Rozsah, podmienky a spôsob poskytovania finančných prostriedkov formou dotácií na rozvoj bývania stanovuje:
Zákon č. 443/2010 Z. z. o dotáciách na rozvoj bývania a o sociálnom bývaní v znení neskorších predpisov
Vykonávacie predpisy:
Vyhláška MDV SR č. 181/2019 Z. z. o výške dotácie na obstaranie nájomného bytu, obstaranie technickej vybavenosti a odstránenie systémovej poruchy bytového domu a o výške oprávnených nákladov na obstaranie nájomného bytu v znení neskorších predpisov.
Opatrenie Ministerstva dopravy a výstavby SR č. 376/2020 Z. z., ktorým sa ustanovujú vzory žiadostí o poskytnutie dotácie na rozvoj bývania v znení neskorších predpisov
Postup pri podaní žiadosti o poskytnutie dotácie na obstaranie nájomných bytov a na obstaranie technickej vybavenosti možno rozdeliť na základné fázy:
- postup pred podaním žiadosti o poskytnutie dotácie (v ďalšom texte len „žiadosť“),
- postup pri podávaní žiadosti,
- postup v procese realizácie stavby
a) Postup pred podaním žiadosti
Bývanie je jednou zo základných ľudských potrieb, ktorá by mala byť uspokojovaná na úrovni zodpovedajúcej celkovému stupňu sociálno-ekonomického rozvoja spoločnosti. Kvalita bývania a jeho dostupnosť sú často vnímané ako hodnotiace ukazovatele životnej úrovne spoločnosti. Obec je ako orgán miestnej samosprávy najbližšie k občanovi, preto má byť jej pôsobnosť zameraná najmä na vytváranie vhodných podmienok pre rozvoj bývania v rámci územného rozvoja sídiel, pričom je žiaduce, aby súčasťou týchto aktivít bola úzka spolupráca so štátom pri využívaní ekonomických nástrojov rozvoja bývania. Z hľadiska pôsobností obcí patrí medzi ich primárne úlohy mať informácie o potrebe bytov v obci za účelom zlepšenia bytového fondu a obytného prostredia so zreteľom na predpokladané potreby obce vyplývajúce z ekonomického, sociálneho a demografického vývoja v obci. Tieto potreby sú spracovávané v programe rozvoja bývania obce alebo programe hospodárskeho a sociálneho rozvoja obce.
Preto obdobie pred podaním žiadostí patrí k najnáročnejším a najdôležitejším z hľadiska správneho využitia nastavených systémov podpory rozvoja bývania.
Zákon č. 443/2010 Z. z. o dotáciách na rozvoj bývania a o sociálnom bývaní v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o dotáciách“) upravuje rozsah, podmienky a spôsob poskytovania finančných prostriedkov formou dotácií na rozvoj bývania a zároveň upravuje vymedzenie sociálneho bývania.
Zákon o dotáciách upravuje podporu sociálneho bývania pre domácnosti s nižšími príjmami – oprávnené fyzické osoby v súlade s § 22 ods. 3 zákona o dotáciách.
Žiadateľ, ako obstarávateľ nájomných bytov, na základe vyššie uvedených koncepčných dokumentov môže definovať svoje požiadavky pre obstaranie nájomného bývania na sociálne účely. Predovšetkým môže projektantovi presne definovať požiadavky, t. j.
- počet potrebných bytov,
- veľkostnú štruktúru,
- technické parametre a
- prípadné rozdelenie plánovanej výstavby do niekoľkých etáp (ak pôjde o zámer rozsiahlejšej výstavby).
Uznesenie obecného zastupiteľstva, ktorým sa rozhodlo o zámere obstarať nájomné byty, je povinnou prílohou žiadosti. Z uznesenia by malo byť zrejmé, koľko bytov žiadateľ plánuje obstarať, prípadne v akej lokalite a či bude chcieť obstarať aj súvisiacu technickú vybavenosť. Žiadateľ sa pre formulovanie záverov zastupiteľstva môže inšpirovať nasledovným odporúčaním uznesenia obecného zastupiteľstva o účele obstarania nájomných bytov.
Projektová príprava
Pri určení veľkostnej štruktúry je potrebné mať na zreteli nedostatok menších bytov. Žiadateľ musí projektantovi presne určiť priemernú podlahovú plochu obstarávaných nájomných bytov, nakoľko od tejto priemernej podlahovej plochy závisí výška poskytnutej dotácie, ktorá môže byť 35 % alebo 40 % obstarávacích nákladov stavby pri bytoch bežného štandardu a 75 % obstarávacích nákladov stavby pri bytoch nižšieho štandardu. Vybavenie bytov bežného štandardu a bytov nižšieho štandardu upravuje norma STN 73 4301 (pdf, 114 kB) Budovy na bývanie v prílohách C a D. Súčasne je potrebné upozorniť projektanta na dôsledné dodržanie všetkých podmienok upravených v zákone o dotáciách. V tejto súvislosti ide pri bytových stavbách najmä o
- povinnosť dodržať maximálnu podlahovú plochu bytu stanovenú zákonom o dotáciách, t. j. byty musia byť do 80 m² pri bytoch bežného štandardu a do 60 m² pri bytoch nižšieho štandardu,
- výpočet podlahovej plochy bytu – do podlahovej plochy bytu sa započítava aj podlahová plocha balkónov, loggií a terás; presné vymedzenia sú ustanovené v § 2 zákona o dotáciách,
- vypracovanie energetického posúdenia stavby vrátane potreby TÚV odborne spôsobilou osobou a
- povinnosť okrem projektovej dokumentácie v listinnej podobe priložiť aj rozpočet (aj v elektronickej podobe vo formáte zachovávajúcom úplnú funkčnosť tabuľkového editora) a projektovú dokumentáciu aj v elektronickej podobe zásadne vo formáte .dwg.
Častými prípadmi obstarávania nájomných bytov je zmena účelu nebytovej budovy na bytovú budovu, napr. nevyužitej materskej školy a pod. Najčastejšie ide o prestavbu pôvodnej budovy a o jej „rozšírenie“ formou nadstavby alebo prístavby. V týchto prípadoch je potrebné upozorniť, že priemerná podlahová plocha bytov sa vypočíta spoločne zo všetkých bytov, bez ohľadu na to, či budú získané prestavbou alebo nadstavbou, resp. prístavbou. Na druhej strane však rozpočtové náklady tejto stavby musia byť rozdelené na náklady prestavby a na náklady nadstavby, resp. prístavby, pričom obidva druhy nákladov musia spĺňať podmienku dodržania limitu priemerného obstarávacieho nákladu na 1 m² podlahovej plochy bytu vypočítaného z nákladov jednotlivých typov získania bytu a priemernej podlahovej plochy bytov v bytovej budove. Táto skutočnosť musí byť rozlíšená aj v rozpočte.
Poznamenávame, že aj výber projektanta podlieha pravidlám verejného obstarávania podľa zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Stavebné konanie
Po vypracovaní projektovej dokumentácie je potrebné zabezpečiť vydanie právoplatného stavebného povolenia pre stavbu nájomných bytov a v prípade, ak pre túto stavbu neexistuje nevyhnutná technická vybavenosť, je potrebné tiež zabezpečiť projektovú dokumentáciu aj pre stavbu technickej vybavenosti a následne aj právoplatné stavebné povolenie. Bez technickej vybavenosti podmieňujúcej užívanie bytového domu totiž nie je možné dokončenú stavbu bytového domu skolaudovať.
Výber zhotoviteľa
Následne po vypracovaní projektovej dokumentácie a po vydaní právoplatného stavebného povolenia žiadateľ v súlade s predpismi pre verejné obstarávanie vyberá zhotoviteľa stavby, s ktorým uzavrie zmluvu o dielo. Do obstarávacích nákladov stavby podľa § 8 zákona o dotáciách sa okrem nákladov stavby zahŕňajú aj náklady na projektové práce. V tejto súvislosti je potrebné upozorniť na častú chybu, ktorá sa vyskytuje v tom, že žiadateľ do zmluvy o dielo so zhotoviteľom stavby zahrnie okrem nákladov stavby aj náklady na projektové práce. Náklady za projektové práce musí žiadateľovi vyfakturovať projektant a žiadateľ si tieto náklady zahrnie do obstarávacích nákladov.
Ďalšou, často sa opakujúcou chybou v etape prípravy stavby je v zmluve o dielo dohodnutý termín ukončenia stavby ku koncu kalendárneho roka. Dokončená stavba obsahuje veľké množstvo zabudovanej vlhkosti, ktorú je potrebné odvetrať, čo sa v zimnom období vzhľadom na prípadne vyššie náklady na kúrenie nerealizuje, resp. realizuje sa v menšej miere, a to má za následok vznik plesní. Optimálnym termínom dokončenia stavby je preto jarné, prípadne letné obdobie.
Pred podaním žiadosti je zo strany žiadateľa ešte potrebné zabezpečiť všetky doklady uvedené vo vzore žiadosti o poskytnutie dotácie na obstaranie nájomných bytov a na obstaranie prislúchajúcej technickej vybavenosti, vo vzore žiadosti o poskytnutie dotácie na obstaranie nájomných bytov a vo vzore žiadosti o poskytnutie dotácie na obstaranie technickej vybavenosti.
Osobitným prípadom obstarania nájomných bytov je kúpa už dokončených bytov, resp. bytového domu. Tu je potrebné splniť zo zákona o dotáciách vyplývajúce podmienky dodržania limitu priemernej podlahovej plochy a limitu priemerného obstarávacieho nákladu na 1 m² podlahovej plochy bytu. Zároveň musí ísť o byty v dome, pre ktorý už bolo vydané právoplatné kolaudačné rozhodnutie. Povinným dokladom k žiadosti v tomto prípade je aj kúpna zmluva uzavretá medzi vlastníkom tejto nehnuteľnosti a žiadateľom o dotáciu.
Na trhu s bytmi však v čase podania žiadosti nemusia byť dokončené vyhovujúce nájomné byty, ale tieto môžu byť v etape povolenia, resp. rozostavanosti. Preto, aby tieto byty neboli urýchlene ukončované na úkor kvality je možné, aby žiadateľovi mohla byť poskytnutá dotácia aj na základe predloženia zmluvy o budúcej kúpnej zmluve, ktorá je uzatvorená so stavebníkom, ktorý je súčasne zhotoviteľom stavby. V zmluve o budúcej kúpnej zmluve je potom následne premietnutý záväzok, že kúpna zmluva bude uzavretá najneskôr do konca mesiaca december v druhom kalendárnom roku nasledujúcom po roku, v ktorom bola uzavretá zmluva o poskytnutí dotácie. Súčasťou tejto následnej kúpnej zmluvy musí byť právoplatné kolaudačné rozhodnutie obstarávaného nájomného bytu.
Upozorňujeme na skutočnosť, že ak v čase uzatvárania zmluvy o budúcej kúpnej zmluve nie sú ešte nájomné byty dokončené, nie je možné uplatniť výnimku na kúpu existujúcej stavby a budúci predávajúci musí byť vybratý na základe uskutočneného verejného obstarávania. Bližšie informácie o tom, ako v takom prípade postupovať, ako napísať súťažné podklady, prípadne čomu sa vyhnúť je možné získať na stránke Úradu pre verejné obstarávanie.
Jednou z najdôležitejších častí tejto fázy je zabezpečenie financovania zamýšľanej výstavby. V súlade so zákonom o dotáciách sa dotácia poskytne, len ak má žiadateľ zabezpečené okrem dotačných prostriedkov aj vlastné, resp. úverové finančné prostriedky tak, aby bolo možné celú stavbu vyfinancovať. Na to je potrebné, aby obecné zastupiteľstvo schválilo vyčlenenie finančných prostriedkov v potrebnej výške (t.j. obstarávacie náklady stavby mínus požadovaná dotácia) z rozpočtu obce, resp. žiadateľa alebo prijatie úveru. Ten môže byť buď z komerčnej banky alebo zo Štátneho fondu rozvoja bývania, ktorý poskytuje podporu pre rozvoj bývania v súlade so zákonom č. 150/2013 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývania v znení neskorších predpisov a jeho vykonávacím predpisom. Tieto predpisy sú uverejnené na internetovej stránke Štátneho fondu rozvoja bývania. Žiadosti o poskytnutie tejto formy podpory sa podávajú Štátnemu fondu rozvoja bývania prostredníctvom okresného úradu, ktorý je sídlom kraja príslušného podľa miesta stavby (ďalej len „príslušný OÚ“).
Výber zhotoviteľa stavby (budúceho predávajúceho/predávajúceho), celkové obstarávacie náklady stavby a spôsob financovania musí odsúhlasiť obecné zastupiteľstvo. To by malo zároveň poveriť starostu na prijatie záväzkov, ktoré sú zákonnými podmienkami poskytnutia dotácie, resp. podpory zo Štátneho fondu rozvoja bývania (zachovanie nájomného charakteru bytov, zriadenie záložného práva) a budú následne premietnuté do znenia zmlúv uzatváraných s Ministerstvom dopravy Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) a Štátnym fondom rozvoja bývania.
Uznesenie obecného zastupiteľstva o týchto otázkach je povinnou prílohou žiadosti. Znenie jednotlivých otázok sa mierne líši v závislosti od spôsobu obstarávania nájomných bytov. Žiadateľ sa môže inšpirovať nasledovnými vzormi uznesení:
- Vzor uznesenia obecného zastupiteľstva pri obstarávaní nájomných bytov – VÝSTAVBA (docx, 27 kB)
- Vzor uznesenia obecného zastupiteľstva pri obstarávaní nájomných bytov – KÚPA (docx, 27 kB)
- Vzor uznesenia obecného zastupiteľstva pri obstarávaní nájomných bytov – BUDÚCA KÚPA (docx, 27 kB)
b) Postup pri podaní žiadosti
Postup pri podaní žiadosti je upravený v § 15 zákona o dotáciách, podľa ktorého sa žiadosť podáva na príslušnom OÚ na tlačive, ktorého vzor je uvedený v Opatrení Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky č. 376/2020 Z. z., ktorým sa ustanovujú vzory žiadostí o poskytnutie dotácie na rozvoj bývania v znení neskorších predpisov.
Pre podávanie žiadostí v roku 2024 sa použijú nové vzory žiadostí platné od 01. 01. 2024.
Všetky požadované doklady musia byť predložené v origináli alebo úradne osvedčenej kópii.
Žiadosti sa podávajú v termíne od 15. januára do 31. mája príslušného kalendárneho roku. Výnimkou sú žiadosti na riešenie odstránenia následkov živelnej udalosti, ktoré možno predkladať v priebehu roka.
Ak žiadateľ žiada o poskytnutie dotácie na obstaranie nájomných bytov a aj na obstaranie prislúchajúcej technickej vybavenosti podáva sa jedna spoločná žiadosť.
Je vhodné a účelné v primeranej dobe ešte pred podaním žiadosti zámer obstarania nájomných bytov a technickej vybavenosti konzultovať s pracovníkmi príslušného OÚ, ktorí poskytnú žiadateľovi všetky potrebné informácie. Súčasne je vhodné podávať žiadosť na začiatku uvedeného obdobia, aby mal žiadateľ v prípade potreby čas doplniť prípadne chýbajúci doklad alebo opraviť chybný údaj v žiadosti.
Prípadnú opravu chybného údaju v žiadosti môže uskutočniť len žiadateľ a takúto opravu musí vyznačiť dátumom opravy a menom, kto opravu vykonal.
Príslušný OÚ vyznačí na žiadosti overenie splnenia podmienok pre poskytnutie dotácie a tie žiadosti, ktoré splnili podmienky pre poskytnutie dotácie zašle do 15 pracovných dní ministerstvu.
Ak žiadosť nespĺňa predpísané náležitosti, príslušný OÚ vyzve žiadateľa (elektronicky do elektronickej schránky), aby v primeranej lehote najviac však do 10 pracovných dní od doručenia výzvy odstránil nedostatky žiadosti.
Ak žiadateľ ani po výzve neodstráni nedostatky v žiadosti alebo žiadosť nie je v súlade s podmienkami zákona, príslušný OÚ vráti žiadosť žiadateľovi.
Žiadateľ, ktorému bola žiadosť vrátená, môže podať ministerstvu prostredníctvom príslušného OÚ podnet na preskúmanie postupu príslušného OÚ v lehote do 10 pracovných dní odo dňa doručenia vrátenej žiadosti.
Za dátum podania žiadosti sa považuje deň, kedy bola žiadosť podaná kompletne a správne.
Ministerstvo
- doručené žiadosti posúdi a poskytne dotáciu v poradí podľa doručenia úplnej žiadosti, a to do výšky rozpočtu zverejneného na webovom sídle ministerstva,
- môže vyzvať elektronicky žiadateľa na odstránenie nedostatkov žiadosti,
- môže rozhodnúť o poskytnutí dotácie k žiadosti, ktorá je doručená neskôr ako k žiadosti, ku ktorej ministerstvo vyzvalo žiadateľa na odstránenie nedostatkov žiadosti,
- neposkytne dotáciu a vráti žiadosť žiadateľovi, ak žiadosť nespĺňa podmienky ustanovené zákonom alebo sú vyčerpané disponibilné finančné prostriedky na príslušný účel,
- o žiadosti rozhodne najneskôr do 31. decembra príslušného kalendárneho roka,
- poskytuje dotáciu na základe zmluvy uzavretej medzi žiadateľom a ministerstvom.
Ustanovenie § 10 zákona o dotáciách upravuje, že žiadateľ sa zaviaže, že pri realizácii zabezpečí na stavbe dohľad odborným technickým dozorom, ktorým je fyzická osoba oprávnená vykonávať funkciu stavebného dozoru podľa osobitného predpisu, pričom ide o fyzickú osobu, ktorá nemá zmluvný vzťah, pracovný vzťah alebo iný obdobný vzťah so zhotoviteľom stavby. Z uvedeného dôvodu žiadateľ poverí pracovníka obecného úradu výkonom tejto činnosti (ak má oprávnenie vykonávať funkciu stavebného dozoru) alebo uzavrie zmluvu/dohodu o vykonaní práce s osobou oprávnenou na túto činnosť. Výkon odborného technického dozoru v žiadnom prípade nesmie vykonávať osoba, ktorá má zmluvný vzťah, pracovný vzťah alebo iný obdobný vzťah so zhotoviteľom stavby!
Časté nedostatky zistené v procese posudzovania žiadostí o poskytnutie dotácie a dôvody vrátenia žiadostí o poskytnutie dotácie v nadväznosti na zistené nedostatky:
1. Predkladanie platných a účinných zmlúv
Jednou z príloh žiadosti je zmluva uzatvorená medzi žiadateľom a inou fyzickou alebo právnickou osobou (ďalej len „zmluva“). Ide o tieto typy zmlúv - zmluva o dielo, darovacia zmluva, kúpna zmluva, resp. zmluva o budúcej kúpnej zmluve.
Súčasne je prílohou žiadosti aj doklad o zverejnení tejto zmluvy a nadobudnutí jej účinnosti. Zmluva musí byť podpísaná zmluvnými stranami, pričom tieto podpisy sa zvyčajne overujú. Pri overovaní podpisov je potrebné vyznačiť, či ide o vlastnoručný podpis zmluvnej strany alebo zmluvná strana uznala podpis za svoj a zároveň je potrebné vyznačiť dátum tohto úkonu. V niektorých prípadoch bol uvedený dátum podpisu zmluvy až po zverejnení zmluvy. V tomto prípade nie je možné exemplár zmluvy predložený v žiadosti považovať za platný. Vzniká tu rozpor medzi prílohami žiadosti (exemplár zmluvy a potvrdenie o zverejnení), v dôsledku čoho nie je možné považovať žiadosť za úplnú a správnu.
Pri obstarávaní nájomných bytov podľa § 4 ods. 1 písm. a) až c) a f) a § 10 ods. 8 zákona o dotáciách je prílohou žiadosti aj doklad o výbere zhotoviteľa a o postupe verejného obstarávania. V žiadosti je predložený exemplár zmluvy, ktorý je obojstranne podpísaný zmluvnými stranami a následne bol zverejnený na webovom sídle obce. Pri posudzovaní žiadosti bolo zistené, že predložená zmluva bola podpísaná a zverejnená pred dátumom vyhlásenia podmienok súťaže pre verejné obstarávanie. V tomto prípade bola táto zmluva podpísaná so zhotoviteľom, ktorého výber nebol uskutočnený.
Ďalšie nezrovnalosti vznikajú medzi schválením zmluvy obecným/mestským zastupiteľstvom a dátumom jej podpisu zo strany starostu/primátora.
Častou chybou je nepredloženie zmluvy, ale iba dodatku k zmluve. Zmluvné strany sa dohodnú na zmene niektorej časti zmluvy a túto zmenu riešia formou uzatvorenia dodatku k zmluve. V rámci žiadosti je však predložený len dodatok k zmluve. K žiadosti je potrebné predložiť pôvodnú zmluvu vrátane všetkých dodatkov. Len tak je možné posúdiť súlad skutočností dohodnutých v zmluve s podmienkami poskytnutia dotácie.
2. Doklad o povolení stavby
K právoplatnému stavebnému povoleniu môže byť vydané rozhodnutie o zmene stavby pred jej dokončením a v rámci žiadosti bolo predložené iba rozhodnutie o zmene stavby a nie je doložený doklad o povolení stavby. Nakoľko zmena stavby sa môže vzťahovať len na niektoré z podmienok uložených stavebným úradom v pôvodnom stavebnom povolení, musí byť súčasťou žiadosti okrem rozhodnutia o zmene stavby pred jej dokončením aj pôvodné stavebné povolenie.
V žiadosti často chýbajú niektoré stavebné povolenia, napr.
a) Žiadateľ žiada o poskytnutie dotácie na odstavnú plochu a miestnu komunikáciu. V rámci projektovej dokumentácie sú predložené výkresy odstavnej plochy a miestnej komunikácie. Súčasťou žiadosti je však len stavebné povolenie, ktorým je povolená realizácia odstavnej plochy a nie miestnej komunikácie. Stavebné povolenie, ktorým je povolená realizácia miestnej komunikácie nie je súčasťou žiadosti.
b) Žiadateľ žiada o poskytnutie dotácie na kanalizačnú prípojku, ktorá je zaústená do žumpy. V rámci žiadosti však nie je predložené stavebné povolenie, ktorým je povolená realizácia žumpy.
c) V inom prípade je požadovaná dotácia na obstaranie čistiarne odpadových vôd, avšak súčasťou žiadosti nie je povolenie realizácie tejto stavby (povolenie musí vydať príslušný OÚ).
V uvedených prípadoch nie je splnená podmienka § 15 ods. 2 zákona o dotáciách, nakoľko v rámci žiadosti neboli predložené povinné prílohy.
3. Preukázanie obstarávacích nákladov stavby
V § 8 zákona o dotáciách sú definované obstarávacie náklady stavby a je vymedzené, čo sa do obstarávacích nákladov započítava a ako sa obstarávacie náklady preukazujú.
Ak ide o obstaranie nájomného bytu podľa § 4 ods. 1 písm. a) až c), e) a f), t. j. obstaranie nájomného bytu výstavbou, resp. stavebnými úpravami ostatných budov na bývanie alebo stavebnými úpravami nebytového priestoru, je obstarávacím nákladom stavby náklad na uskutočnenie stavby vrátane dane z pridanej hodnoty a náklad na vypracovanie projektovej dokumentácie vrátane dane. Častým nedostatkom v týchto prípadoch je, že do obstarávacích nákladov stavby, ktoré sú uvedené v žiadosti, nie sú zahrnuté náklady na obstaranie projektovej dokumentácie. Ak nie sú do obstarávacích nákladov zahrnuté náklady na projektové práce, ich započítaním do obstarávacích nákladov dôjde k zvýšeniu obstarávacích nákladov a zároveň môže prísť k prekročeniu limitu obstarávacieho nákladu na 1 m² podlahovej plochy bytu.
Prekročením stanovenej výšky obstarávacieho nákladu na 1 m² podlahovej plochy bytu nie je splnená podmienka § 11 ods. 1 písm. c) zákona o dotáciách.
4. Energetické požiadavky
Pozornosť treba venovať aj splneniu minimálnej požiadavky na energetickú hospodárnosť budov v nadväznosti na vydané stavebné povolenie.
Zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov stanovuje minimálnu požiadavku na energetickú hospodárnosť nových budov.
Ak je žiadosť o vydanie stavebného povolenia predložená v termíne po 1. 1. 2016, stavba musí spĺňať minimálnu požiadavku na energetickú hospodárnosť budov pre globálny ukazovateľ – primárnu energiu zatriedením do energetickej triedy A1.
Ak je žiadosť o vydanie stavebného povolenia predložená v termíne po 1. 1. 2021, stavba musí spĺňať minimálnu požiadavku na energetickú hospodárnosť budov pre globálny ukazovateľ – primárnu energiu zatriedením do energetickej triedy A0.
Napríklad doklady preukazujú, že bolo požiadané o vydanie stavebného povolenia v termíne do 31.12.2019. Stavba spĺňala minimálnu požiadavku na energetickú hospodárnosť budov zatriedením globálneho ukazovateľa – primárnej energie do energetickej triedy A1. Avšak v roku 2021 bola navrhnutá zmena oproti pôvodnému stavebnému povoleniu a bolo požiadané o zmenu stavby pred jej dokončením, ktorou sa zasahovalo do obalových konštrukcií. Keďže od 1. 1. 2021 platia prísnejšie podmienky, mali byť navrhnuté také opatrenia v rámci zmeny stavby, aby stavba spĺňala minimálnu požiadavku na energetickú hospodárnosť budov so zatriedením globálneho ukazovateľa do energetickej triedy A0. Zároveň mali byť splnené požiadavky na tepelnoizolačné vlastnosti stavebných konštrukcií podľa STN 730540-2/Z.
V prípade, že nie je preukázané splnenie minimálnych požiadaviek na energetickú hospodárnosť budov pre novú budovu, nie je splnená podmienka § 10 ods. 4 zákona o dotáciách.
5. Výpočet podlahovej plochy bytu
Pri výpočte podlahovej plochy je potrebné dôsledne zohľadňovať priestory, ktoré sa do plochy bytu
· započítavajú - upravuje ustanovenie § 2 ods. 2 písm. a) zákona o dotáciách
· nezapočítavajú - upravuje ustanovenie § 2 ods. 2 písm. b) zákona o dotáciách.
Prekročením obstarávacieho nákladu na 1 m² podlahovej plochy bytu nie je splnená podmienka § 11 ods. 1) písm. c) zákona o dotáciách.
6. Všeobecné
Ďalej je potrebné upozorniť na označovanie spoločných priestorov. Často sa v projektovej dokumentácii vyskytuje označenie niektorej miestnosti spoločných priestorov ako sklad. Miestnosť s označením sklad nie je možné podľa zákona č. 182/1993 Z. z. o vlastníctve bytov a nebytových priestorov v znení neskorších predpisov považovať za spoločný priestor bytového domu.
c) Postup v procese realizácie stavby
V súlade so všeobecne záväznými predpismi je ministerstvo povinné zverejňovať zmluvy v Centrálnom registri zmlúv spravovanom Úradom vlády SR a zmluvy sú dostupné na: http://www.crz.gov.sk/. Všetci účastníci investičného procesu majú možnosť sa oboznámiť s podmienkami dohodnutými v zmluve.
Prvým krokom žiadateľa v procese realizácie stavby je účasť na odovzdaní staveniska zhotoviteľovi stavby. Pri tejto účasti dohliadne, aby bol založený stavebný denník, v ktorom na prvej strane bude uvedený deň odovzdania staveniska, miesto a názov stavby, identifikačné údaje zhotoviteľa, meno odborného technického dozoru stavby a údaje o projektantovi stavby. V prípade, ak v čase odovzdávania staveniska už bola so žiadateľom uzatvorená zmluva o poskytnutí dotácie, odporúča sa, z dôvodu presnej identifikácie stavby uviesť do stavebného denníka aj číslo zmluvy o poskytnutí dotácie. Súčasne zápisom do stavebného denníka ustanoví povinnosť zhotoviteľa vyzvať odborného technického dozora stavby na kontrolu tých častí stavby, ktoré po ďalšom postupe prác budú neprístupné kontrole (napr. pred zaliatím betonárskej výstuže a pod.).
V súlade so zmluvou o poskytnutí dotácie je žiadateľ povinný predložiť prvú stranu stavebného denníka príslušnému OÚ v zmluvne dohodnutom termíne.
Veľmi dôležitou a nezastupiteľnou činnosťou žiadateľa je kontrola súladu prác a dodávok vykonaných na stavbe s prácami a dodávkami fakturovanými zhotoviteľom. Faktúry zhotoviteľa potvrdené odborným technickým dozorom stavby a aj podpisom žiadateľa predkladá žiadateľ najneskôr 21 dní pred lehotou ich splatnosti na úhradu príslušnému OÚ.
K rovnako dôležitým činnostiam žiadateľa patrí aj priebežná kontrola kvality vykonávaných prác na stavbe a kontrola dodržiavania v zmluve dohodnutých lehôt výstavby. V prípade potreby žiadateľ zvoláva kontrolné dni stavby pre riešenie vzniknutých problémov, na ktoré prizýva pracovníka príslušného OÚ a zástupcu ministerstva.
Nie zriedka prichádza na stavbe k zmene materiálov, resp. technických riešení oproti projektu. Všetky takéto zmeny musia byť odsúhlasené všetkými účastníkmi investičného procesu (žiadateľ - stavebník, zhotoviteľ a projektant). V zmluve o poskytnutí dotácie je dohodnutý postup pre odsúhlasovanie zmien a sú dohodnuté podmienky, kedy si zmeny nevyžadujú vypracovanie dodatku k zmluve o poskytnutí dotácie a môžu byť odsúhlasené aj zodpovedným pracovníkom príslušného OÚ. V prípade, ak ide o zmeny, ktoré si vyžadujú vypracovanie dodatku k dotačnej zmluve je žiadateľ povinný takúto zmenu oznámiť ministerstvu.
Ostatnou dôležitou činnosťou žiadateľa je účasť na kolaudačnom konaní, pri ktorom spoločne s odborným technickým dozorom stavby spíše zistené zjavné nedostatky a nedorobky na stavbe, ktoré však neprekážajú užívaniu stavby a dohodne so zhotoviteľom spôsob a termín ich odstránenia.
Ak sú nájomné byty obstarávané formou výstavby, je žiadateľ po skončení stavby povinný najneskôr v zmluvne dohodnutom termíne predložiť ministerstvu doklad o ukončení stavby pre účel vykonania administratívnej finančnej kontroly. Ministerstvo až do splnenia tejto povinnosti zadrží čiastku vo výške 5 % obstarávacích nákladov stavby (10 % obstarávacích nákladov stavby v prípade obstarania nájomných bytov nižšieho štandardu).
Taktiež v prípade, ak sú nájomné byty obstarávané na základe zmluvy o budúcej kúpnej zmluve, žiadateľ je v zmluve o poskytnutí dotácie zaviazaný predložiť ministerstvu doklady, ktoré sú nevyhnutné pre preukázanie podmienok, za ktorých bola dotácia priznaná a sú podkladom pre danie pokynu na čerpanie tejto dotácie a výkon administratívnej finančnej kontroly.
Bratislava, december 2023