Skočiť na obsah

Dopredaj pre vozidlá kategórie N2 s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou prevyšujúcou 5 000 kg a nepresahujúcou 7 400 kg skupín 53 a 54 a pre nákladné vozidlá s nadstavbou kategórie N3 skupín 1s

Podľa čl. 24 ods. 1 nariadenia Komisie (EÚ) č. 2017/2400 z 12. decembra 2017, ktorým sa vykonáva nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 595/2009, pokiaľ ide o určovanie a deklarovanie emisií CO2 a spotreby paliva ťažkých úžitkových vozidiel a ktorým sa mení smernica Európskeho parlamentu a Rady 2007/46/ES a nariadenie Komisie (EÚ) č. 582/2011 (ďalej len „nariadenie Komisie (EÚ) 2017/2400“), členské štáty zakážu evidenciu, predaj alebo uvedenie do prevádzky s účinnosťou od 1. júla 2024 pre stredne ťažké nákladné vozidlá kategórie N2 s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou prevyšujúcou 5 000 kg a nepresahujúcou 7 400 kg skupín 5354 vymedzených v tabuľke 2 v prílohe I nariadenia Komisie (EÚ) 2017/2400 a pre nákladné vozidlá s nadstavbou kategórie N3 skupín 1s vymedzených v tabuľke 1 v prílohe I nariadenia Komisie (EÚ) 2017/2400 s výnimkou nákladných vozidiel navrhnutých alebo vyrobených na ťahanie návesu, pokiaľ výrobca vozidla neurčí emisie CO2 a spotrebu paliva každého nového vozidla v súlade s článkom 9 nariadenia Komisie (EÚ) 2017/2400.

Pre vozidlá kategórie N2 s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou prevyšujúcou 7 500 kg a pre vozidlá kategórie N3 skupín 4, 5, 9 a 10 vrátane podskupiny „v“ v každej skupine, vymedzených v tabuľke 1 v prílohe I nariadenia Komisie (EÚ) 2017/2400, bol dopredaj vozidiel k 1. júlu 2019.

Pre vozidlá kategórie N2 s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou prevyšujúcou 7 500 kg a pre vozidlá kategórie N3 skupín 1, 2 a 3, vymedzených v tabuľke 1 v prílohe I nariadenia Komisie (EÚ) 2017/2400, bol dopredaj vozidiel k 1. januáru 2020.

Pre vozidlá kategórie N2 s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou prevyšujúcou 7 500 kg a pre vozidlá kategórie N3 skupín 11, 12 a 16 vymedzených v tabuľke 1 v prílohe I nariadenia Komisie (EÚ) 2017/2400, bol dopredaj vozidiel k 1. júlu 2020.

Nariadenie Komisie (EÚ) 2017/2400 sa uplatňuje na stredne ťažké nákladné vozidlá, ťažké nákladné vozidlá a ťažké autobusy s výnimkou terénnych vozidiel, vozidiel na špeciálne účely a terénnych vozidiel na špeciálne účely podľa vymedzenia v časti A bodoch 2.1, 2.2 a 2.3 prílohy I k nariadeniu Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/858.

Výrobcovia alebo zástupcovia výrobcov, ktorí v čase pred 1. 7. 2024 mali platné typové schválenie EÚ vozidla (platné osvedčenie o zhode COC) a toto schválenie (resp. osvedčenie o zhode COC) stratilo platnosť dňom 1. 7. 2024 si podľa § 14 ods. 2 a ods. 4 zákona č. 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon č. 106/2018 Z. z.“) v nadväznosti na článok 49 nariadenie (EÚ) 2018/858, môžu v rámci limitov vozidiel ukončenej série podať návrh na povolenie evidencie, uvedenie na trh alebo uvedenie do prevádzky v cestnej premávke nových vozidiel zhodných s typom vozidla (ďalej len „povolenie“), ktorého typové schválenie EÚ vozidla už nie je platné.

Možnosť povolenia je obmedzená na obdobie 12 mesiacov pre dokončené vozidlá a na 18 mesiacov pre dokončované vozidlá odo dňa, ku ktorému typové schválenie EÚ vozidla stratilo platnosť.

Povolenie sa môže vydať iba pre vozidlá, ktoré sa nachádzali na území Európskej únie, boli vyrobené ešte počas platnosti schválenia daného typu vozidla, návrh na povolenie obsahoval dostatočné technické alebo ekonomické odôvodnenie a v čase pred 1. 7. 2024 bol výrobca držiteľom platného (rozšíreného) typového schválenia EÚ vozidla, resp. zástupca výrobcu mal štátnym dopravným úradom vydané rozhodnutie o uznaní (rozšíreného) typového schválenia EÚ vozidla.

Štátny dopravný úrad v súlade s článkom 49 ods. 3 nariadenia (EÚ) 2018/858 o návrhu na povolenie rozhodne do troch mesiacov od doručenia návrhu, pričom rozhodne aj o počte jednotiek daného typu vozidla.

Maximálny počet vozidiel jedného typu nesmie v súlade s prílohou V časť B prvý bod nariadenia (EÚ) 2018/858 v prípade kategórie M1 prekročiť 10 % a v prípade ostatných kategórií nesmie prekročiť 30 % všetkých daných typov uvedených do prevádzky v Slovenskej republike počas predchádzajúceho roka; ak by 10 %, prípadne 30 % predstavovalo menej ako 100 vozidiel, možno povoliť uvedenie do prevádzky až 100 vozidiel.

Návrh na povolenie sa podáva po 1. 7. 2024  samostatne za každý typ vozidla (typové schválenie vozidla), ktorého technické požiadavky sú pre vozidlo príslušnej kategórie povinne uplatniteľné a ktoré typ vozidla nespĺňa a zároveň musí obsahovať:

a)  identifikačné údaje o žiadateľovi – zástupcovi výrobcu alebo výrobcovi v SR, a toa k ide o fyzickú osobu – podnikateľa, meno a priezvisko, dátum a miesto narodenia, adresu trvalého pobytu, obchodné meno, identifikačné číslo, ak bolo pridelené, miesto podnikania a podpis, ak ide o právnickú osobu – podnikateľa, obchodné meno a sídlo, identifikačné číslo (IČO), meno a priezvisko osoby alebo osôb, ktoré sú jeho štatutárnym orgánom, podpis štatutárneho orgánu a odtlačok pečiatky,

b)  značku, obchodný názov, typ, druh a kategóriu vozidla,

c)  identifikácia regulačného aktu, ktorého technické požiadavky sú pre vozidlo príslušnej kategórie a typu povinne uplatniteľné, ale ktoré už vozidlá s identifikačnými číslami vozidla VIN uvedenými v prílohe žiadosti nespĺňajú,

d)  zoznam identifikačných čísiel vozidla VIN (zoznam priložený aj v súbore xlsx, v jednom stĺpci pod sebou uvedený zoznam VIN, v druhom prislúchajúcom stĺpci pod sebou uvedené písmeno „D“ alebo „N“, podľa toho, či ide o dokončené vozidlá „D“ alebo nedokončené vozidlá „N“);

e)  vyhlásenie, že všetky vozidlá s uvedenými identifikačnými číslami vozidla VIN sa nachádzali na území Európskej únie, boli vyrobené v čase platnosti typového schválenia vozidla, ale neboli doposiaľ sprístupnené na trhu, zaevidované, alebo uvedené do prevádzky,

f)   číslo typového schválenia EÚ vozidla vrátane dvojčísla rozšírenia, pre ktoré sa žiada povolenie a dátum typového schválenia EÚ vozidla, resp. rozšírenia typového schválenia EÚ vozidla (v rámci jednej žiadosti môže byť k jednému základnému číslu typového schválenia EÚ uvedené len jedno rozšírenie),

g)  technické alebo ekonomické odôvodnenie žiadosti,

h)  počet vozidiel daného typu, ktoré boli žiadateľom uvedené do prevádzky v cestnej premávke v Slovenskej republike v roku 2023.

Podľa Položky 69a písm. b) sadzobníka správnych poplatkov, ktorý je prílohou k zákonu č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov, sa z povolenia vyberie správny poplatok 50,- eur za každé vozidlo. Správny poplatok je potrebné uhradiť jedným zo spôsobov zverejnených na internetovej stránke Ministerstva dopravy SR v časti Štátny dopravný úrad – Schvaľovanie vozidiel – upozornenia pre výrobcov a zástupcov výrobcov – Úhrada správnych poplatkov.

Návrh na povolenie (dopredaja vozidiel) je možné podať aj elektronicky prostredníctvom elektronického formulára zverejneného na portáli Jednotného informačného systému v cestnej doprave (JISCD).

Vozidlá, ktorým nebol štátnym dopravným úradom povolený dopredaj vozidiel sa od 2. 7. 2024 nedajú prihlásiť do evidencie vozidiel v Slovenskej republiky, pretože typové schválenie EÚ vozidla (resp. osvedčenie o zhode COC) už nie je platné. O tejto skutočnosti sú informovaní aj pracovníci orgánu Policajného zboru, ktorí prihlasujú vozidlá do evidencie vozidiel, pretože ustanovenia nariadenia (EÚ) 2018/858 sú im známe. Ak by sa takéto vozidlo aj objavilo v evidencii vozidiel, orgán Policajného zboru, ktorý vozidlo eviduje, vyradí vozidlo z evidencie podľa § 121 ods. 2 zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov.

Jednotlivo dovezené nové vozidlá, ktoré ešte neboli prihlásené do evidencie vozidiel a neplnia požiadavky podľa čl. 24 ods. 1 nariadenia Komisie (EÚ) 2017/2400 od 2. 7. 2024 okresný úrad, odbor cestnej dopravy a pozemných komunikácií neschváli, a tým pádom orgán Policajného zboru takéto vozidlo neprihlási do evidencie vozidiel.

Pre jednotlivo dovezené vozidlá štátny dopravný úrad nepovolí dopredaj podľa § 14 zákona č. 106/2018 Z. z. a v zmysle článku 49 nariadenia (EÚ) 2018/858.