Skočiť na obsah

Schéma pomoci na podporu zabezpečenia nevyhnutnej leteckej dostupnosti územia Slovenskej republiky počas krízovej situácie vyhlásenej v súvislosti s ochorením COVID-19 v znení dodatkov č. 1 a 2

"Dočasný rámec"

 

Účel štátnej pomoci

Účelom štátnej pomoci je náhrada za zabezpečenie nevyhnutnej leteckej dostupnosti územia Slovenskej republiky počas krízovej situácie vyhlásenej v súvislosti s ochorením COVID-19.

 

Právny základ

Právnym základom na poskytnutie štátnej pomoci sú najmä

  • čl. 107 ods. 3 písm. b) Zmluvy o fungovaní Európskej únie,
  • Dočasný rámec pre opatrenia štátnej pomoci na podporu hospodárstva v súčasnej situácii spôsobenej nákazou COVID-19 v platnom znení a
  • zákon č. 213/2019 Z. z. o odplatách a o poskytovaní príspevku v civilnom letectve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov

 

Príjemca štátnej pomoci

Príjemcom štátnej pomoci je letisková spoločnosť.

Príjemcom štátnej pomoci v súlade s oddielom 3.12 Dočasného rámca je letisková spoločnosť, ktorá okrem splnenia podmienok podľa § 25 ods. 2 zákona č. 213/2019 Z. z. a bodu 5.5 schémy štátnej pomoci zaznamenala počas oprávneného obdobia pokles obratu minimálne o 30 % v porovnaní s rovnakým obdobím v roku 2019.

Letisková spoločnosť je právnická osoba, ktorá prevádzkuje medzinárodné verejné letisko, z ktorého sa vykonáva obchodná letecká doprava, ktorá je držiteľom platného prevádzkového povolenia alebo osvedčenia pre prevádzkovateľa letiska a ktorá poskytuje letiskové služby leteckým dopravcom.

 

Oprávnené obdobie

Za oprávnené náklady sa považujú náklady skutočne vynaložené v príslušnom rozpočtovom roku počas oprávneného obdobia

  • od 1. júla 2020 do 30. júna 2022 alebo jeho časť v súlade s účelom štátnej pomoci, ak letisková spoločnosť odbavila v roku 2019 viac ako 200 000 cestujúcich alebo
  • od 13. marca 2020 do 30. júna 2022 alebo jeho časť v súlade s účelom štátnej pomoci, ak letisková spoločnosť odbavila v roku 2019 menej ako 200 000 cestujúcich vrátane.

Poznámka: Konkrétna časť oprávneného obdobia v príslušnom rozpočtovom roku, za ktorú možno štátnu pomoc poskytnúť, sa uvedie vo výzve na predloženie žiadosti o poskytnutie príspevku.

 

Oprávnené výdavky

Oprávnené výdavky sú výdavky, ktoré

  • boli skutočne vynaložené a sú priamo spojené so zabezpečovaním nevyhnutnej leteckej dostupnosti územia Slovenskej republiky vo forme nákladov alebo výdavkov žiadateľa za poskytovanie letiskových služieb a
  • neboli pokryté príjmami letiskovej spoločnosti v príslušnom rozpočtovom roku za poskytovanie letiskových služieb.

 

Oprávnenými nákladmi sú náklady na

  • obstaranie tovarov a služieb (501 - spotreba materiálu, 502 - spotreba energie, 511 - opravy a udržiavanie, 512 - cestovné, 518 - ostatné služby) a
  • osobné náklady (521 - mzdové náklady, 524 - zákonné sociálne poistenie, 525 - ostatné sociálne poistenie, 527 - zákonné sociálne náklady).

 

Maximálna výška štátnej pomoci v súlade s oddielom 3.1 Dočasného rámca

Letiskovej spoločnosti možno poskytnúť štátnu pomoc v súlade s oddielom 3.1 Dočasného rámca až do výšky 2 300 000 EUR na podnik, ktorá je vyjadrená ako hrubá suma, t. j. pred odpočítaním dane z pridanej hodnoty (DPH) alebo iných poplatkov.

Maximálna výška štátnej pomoci zodpovedá súčtu štátnych pomocí poskytnutých na základe oddielu 3.1 Dočasného rámca Ministerstvom dopravy a výstavby Slovenskej republiky alebo inými orgánmi verejnej správy alebo inou osobou hospodáriacou s prostriedkami štátneho rozpočtu v príslušných rozpočtových rokoch počas oprávneného obdobia.

 

Maximálna výška štátnej pomoci v súlade s oddielom 3.12 Dočasného rámca

Letiskovej spoločnosti možno poskytnúť štátnu pomoc v súlade s oddielom 3.12 Dočasného rámca až do výšky 12 000 000 EUR na podnik, ktorá je vyjadrená ako hrubá suma, t. j. pred odpočítaním dane z pridanej hodnoty (DPH) alebo iných poplatkov.

Maximálna výška štátnej pomoci zodpovedá súčtu štátnych pomocí poskytnutých na základe oddielu 3.12 Dočasného rámca Ministerstvom dopravy a výstavby Slovenskej republiky alebo inými orgánmi verejnej správy alebo inou osobou hospodáriacou s prostriedkami štátneho rozpočtu v príslušných rozpočtových rokoch počas oprávneného obdobia.

 

Maximálna intenzita pomoci v súlade s oddielom 3.1 Dočasného rámca

Maximálna intenzita pomoci je 85 % zo skutočných oprávnených nákladov.

 

Maximálna intenzita pomoci v súlade s oddielom 3.12 Dočasného rámca

Maximálna intenzita pomoci je

  • 70 % zo skutočných oprávnených nákladov, ak ide o stredné podniky a veľké podniky,
  • 85 % zo skutočných oprávnených nákladov, ak ide o mikro a malé podniky.

 

Platnosť a účinnosť schémy pomoci

Podľa § 7 ods. 10 zákona č. 358/2015 Z. z. o úprave niektorých vzťahov v oblasti štátnej pomoci a minimálnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o štátnej pomoci) schéma pomoci nadobúda platnosť dňom uverejnenia v Obchodnom vestníku alebo dňom jej uverejnenia na webovom sídle štátna pomoc.

Platnosť schémy pomoci:

  • od: 15. január 2021
  • do: 30. júna 2022.

Poskytnutie štátnej pomoci možno schváliť a následne uzavrieť zmluvu, ktorá musí nadobudnúť platnosť a účinnosť do 30. júna 2022.

Štátnu pomoc možno na základe zmluvy čerpať najneskôr do 31. decembra 2022.

 

Znenie schémy štátnej pomoci v znení dodatkov č. 1 a 2

 

 

  • webové sídlo štátna pomoc:
    • dátum zverejnenia: 
    • odkaz: 

 

Rozhodnutie Európskej komisie

 

Poznámka:

Presné znenie podmienok je uvedené v zákone č. 213/2019 Z. z. v znení neskorších predpisov a v platnej a účinnej schéme štátnej pomoci v znení dodatkov č. 1 a 2.

 

 

 

__________

Aktualizácia ku dňu 22. 12. 2021